Samochód benzynowy czy diesel? Mamy odpowiedź!
Pożyczka pod zastaw samochodu – zalety i wady?
12 grudnia, 2018
Samochód benzynowy czy diesel? Mamy odpowiedź!
Kiedy zwrot podatku w 2019?
18 grudnia, 2018
Samochód benzynowy czy diesel? Mamy odpowiedź!

Oprócz podstawowego segmentu samochodowego, w skład którego wchodzą m.in.: Alto, Eon, Kwid itd., prawie każdy model samochodu sprzedawany w Polsce obecnie jest wyposażony zarówno w silniki wysokoprężne, jak i benzynowe. Podczas gdy samochody benzynowe były od dawna preferowanym wyborem, rozwiązania diesel, wcześniej stosowane przeważnie przez taksówkarzy, dopiero zaczynają uzyskiwać szeroką popularność.

Wielbicielom podróży

Jeśli Twoje podróże są zwykle ograniczone do granic miasta, potrzebujesz silnika benzynowego. Aby  samochód benzynowy pracował maksymalnie – wystarczy zwiększać jego obroty oraz często zmieniać prędkość. Natomiast samochody z silnikami wysokoprężnymi są mocne i zdolne do pracy nawet przy bardzo dużym obciążeniu, na przykład, nie tworzą problemu aby wspiąć się na dość strome zbocza. Samochody z silnikami wysokoprężnymi nadają się do jazdy po autostradzie i pokonywania długich dystansów.

Szybki start

Samochód benzynowy przyspiesza od razu nawet do setki kilometrów na godzinę, ale diesel zachowuje się lepiej podczas wyprzedzania i ma większą zdolność holowania.

Bezpieczeństwo

Różnica między olejem napędowym, a benzyną jest następująca: silnik wysokoprężny paruje wolniej, co zmniejsza prawdopodobieństwo pożaru. Ponadto w układach zapłonowych nie stosuje się układu zapłonowego.

Obsługa

Właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi często muszą wymieniać filtry i oleje oraz sprawdzać stopień kompresji w cylindrach. Podobne jednostki różnią się trudną konstrukcją, dlatego eksperci centrum Car-Care będą w stanie wyeliminować nie każde pęknięcie. Naprawa silnika diesla z reguły jest droższa. Diesel jest droższy od benzyny, ale należy pamiętać, że konserwacja tego silnika będzie wymagać dużych inwestycji.

Paliwo zimowe i letnie

Zimny salon to nie jedyny problem oleju napędowego w zimie. Letni olej napędowy ma nieprzyjemny zwyczaj zagęszczania się na mrozie, po którym jest prawie niemożliwe uruchomienie silnika bez opróżniania i wymiany paliwa. Stacje benzynowe próbują utrzymać sezonowość paliwa, ale jeśli samochód nie jeździł od sierpnia, a zdecydowałeś się uruchomić silnik w styczniu, najprawdopodobniej będziemy mieli dla Ciebie złe wieści.

Wrażliwość na jakość paliwa

Jedno nieudane tankowanie wystarcza, aby kosztowny wtryskiwacz i pompa paliwowa uległy awarii. Części działające pod ciśnieniem kilku tysięcy atmosfer są z jakiegoś powodu nieuchronnie wrażliwe na obce zanieczyszczenia w paliwie.

Koszty konserwacji

Aby osiągnąć wspomnianą wytrzymałość, wysoce pożądane jest dbanie o silnik.

Przyjazność dla środowiska

Pomimo ostatnich skandali związanych z producentami samochodów, olej napędowy nadal jest najbardziej przyjazny dla środowiska w porównaniu do benzyny. Bardziej ekologiczne są tylko „hybrydy” i samochody elektryczne. Jeśli zależy Ci na środowisku, powinieneś wiedzieć, że oprócz tego, że samochód z silnikiem diesla jest o wiele bardziej ekonomiczny, ale nie gorszy od samochodu benzynowego, emituje również mniej CO2 (o 20% mniej), co powoduje ocieplenie klimatu. A jednak nasza historia się nie kończy. Silniki diesla wytwarzają więcej emisji NOx. Ale ponieważ mają mniejsze zużycie paliwa, wytwarza się mniej zanieczyszczeń.

Niskie zużycie paliwa

Oczywisty powód popularności oleju napędowego w pojazdach użytkowych, a także wśród właścicieli samochodów. Pomimo tego, że nowoczesne silniki benzynowe mogą również pochwalić się dość niskim zużyciem paliwa, to jednak jest to nieodłącznym elementem silników wysokoprężnych. Silnik wysokoprężny ma wysoką sprawność oraz moment obrotowy z powodu wyższego stopnia sprężania paliwa i charakteru jego spalania.

Trwałość

W przeciwieństwie do silników benzynowych, których downsizing wywindował w pełni, w naszym kraju silniki wysokoprężne nadal powiązane są bardziej z pojazdami użytkowymi. A to po prostu zobowiązuje je do długiej żywotności.

Diesel vs. benzyna

Czy diesle są teraz tak dobre, że warto oddać im przewagę przed samochodem benzynowym? Odpowiednią decyzję pozwoli podjąć sporządzona przez nas analiza, w której zawarliśmy podstawowe wskaźniki charakteryzujące silniki samochodowe.

 

Diesel Benzyna
Spalanie 6 – 7 litrów/100 km 8 – 9 litrów/100 km
Moment obrotowy Wyższy Niższy
Trwałość Większa Mniejsza
Maksymalny roczny przebieg Ponad 15 000 km Mniej niż 15 000 km
Cena zakupu Wyższa Niższa
Koszt serwisu Niższy Wyższy
Kultura pracy Lepsza Gorsza

 

Otóż, samochody z silnikami wysokoprężnymi są teraz dostępne niemal w każdym typie, a same silniki diesla zrobiły ogromny skok pod względem wyrafinowania i pojemności skokowej (cc). W efekcie samochody z silnikiem wysokoprężnym stały się lepsze, tańsze i są zawrotną konkurencją rodzeństwa benzynowego.

W postaci podsumowania

Przeciwko silnikowi wysokoprężnemu, być może, są zwiększony poziom drgań i hałasu, ale im nowszy samochód, tym mniejsza różnica. Mówiąc o polskich zimach, należy wziąć pod uwagę fakt, że silnik diesla nie lubi krótkich odległości – podróż powinna być co najmniej wystarczająco długa, aby silnik dobrze się rozgrzał.

Samochody z silnikami wysokoprężnymi są droższe od benzynowych, ale jednocześnie ich właściciele oszczędzają na paliwie. Jest to jeden z czynników, o którym należy pamiętać przy zakupie samochodu. Warto trochę obliczyć i przestudiować wskaźniki zużycia paliwa – zależą one od tego, czy samochód porusza się w cyklu miejskim, czy też częściej jedzie po autostradzie.

Im dłuższą drogę przejedzie samochód z silnikiem diesla, tym szybciej zwrócą się koszty, związane z zakupem takiego samochodu. Ponadto silnik wysokoprężny pracuje przy niższych obrotach i zużywa mniej paliwa – o 15-20% w porównaniu z silnikiem benzynowym. Oszczędza to nie tylko pieniądze, ale także czas, ponieważ na jednym zbiorniku można jeździć dłużej, a tankowanie będzie rzadsze. Warto pamiętać o powszechnej opinii, że najlepsze oszczędności w przypadku samochodu z silnikiem wysokoprężnym objawiają się rocznym przebiegiem 20-25 tysięcy kilometrów.

 

Komentarze są wyłączone.