Chyba każdy z nas słyszał już o tarczy antykryzysowej, ale czy na pewno wiemy już o niej wszystko? Co tak naprawdę oznaczają kolejne numery w tarczy antykryzysowej. Kto może z niej skorzystać, czy na pewno jest to tarcza pomocowa?
W wielkim skrócie tarcza antykryzysowa jest to pakiet antykryzysowy dla firm w ramach działań rządu, który pomaga nam, czyli społeczeństwu w skutkach wywołanych pandemią. Tarcza kryzysowa jest dla różnych grup osób – większości dla przedsiębiorców, lecz możemy też znaleźć pomoc również dla pracowników jak i samorządów. Jeżeli chodzi o pomoc dla firm jest to zarówno jak i dla osób samozatrudnionych, mikro, małych czy dużych przedsiębiorstw. W zależności od rodzaju możemy je podzielić na kilka sposobów. Skupmy się na przybliżeniu każdej tarczy z osobna, żeby wszystko nam się usystematyzowało.
Od początku pandemii mieliśmy już do czynienia z różnymi wersjami tarczy antykryzysowej. Pierwsza wersja ujrzała światło dzienne 2 kwietnia. Po około 3-4 tygodniach wychodziły kolejne wersje pakietu antykryzysowego dla firm. Teraz trochę się im przyjrzymy.
Jest to pierwsza tarcza, z którą mieliśmy do czynienia. Weszła w życie 2 kwietnia, zaraz po pierwszych oficjalnych przypadkach koronawirusa w Polsce. Tarcza ta wprowadziła kilka rozwiązań, które miały pomóc pracodawcom i pracownikom utrzymać miejsca pracy. W tarczy zostało wprowadzone m.in.
Jest to druga tarcza, z którą mieliśmy do czynienia. Weszła w życie z dniem 20 kwietnia 2020. Wprowadzała kolejne rozwiązania dla przedsiębiorców jak i modyfikowała już te istniejące. Najważniejsze postulaty i zmiany to:
Tak jak poprzednim razem jest to nowa odsłona tarczy antykryzysowej. Trzecia tarcza wprowadza kolejne zmiany i modyfikacje w porównaniu do poprzednich m.in.:
Tutaj jak w poprzednich tarczach mamy pomoc dla przedsiębiorców, utrzymanie miejsc pracy. Tarcza weszła w życie 24 czerwca 2020, najważniejsze zmiany:
W przeciwieństwie do wyżej wymienionych tarcz, te będą branżowe. Będą mogły się o nie ubiegać firmy, które mają wpisane odpowiednie kody PKD. W ramach tarczy 5.0 od 15 października przedsiębiorcy z branży turystycznej, estradowej i wystawienniczej mogą ubiegać się o dodatkowe świadczenia m.in. postojowe, zwolnienia z opłacania składek. Jeżeli chodzi o tarczę 6.0, to musimy na jeszcze trochę poczekać, ale wygląda na to, że będzie ona przeznaczona w większości dla branży gastronomicznej.
Mimo dopływających z każdej strony informacji na temat tarcz, nie wszystkie wątpliwości zostały rozwiane. W ramach podsumowania tego artykułu chcemy na końcu przedstawić najczęstsze pytania dotyczące tarczy wraz z odpowiedziami.
Pamiętajmy jednak, że tarcze kryzysowe to nie wszystko. Mamy również inne możliwości pomocy. Możemy ubiegać się do dofinansowania z naszych gmin, czy dotacji unijnych. Warto szukać pomocy z każdej możliwej strony. Jeżeli potrzebujemy pieniędzy na „już”, bądź jesteśmy w trudnej sytuacji, chociażby dopadnie nas kwarantanna, warto rozważyć pożyczki online, które można otrzymać bez wychodzenia z domu.
Czy wykonanie testu pracownikowi w celu wyeliminowania podejrzenia zarażenia koronawirusem ze środków pracodawcy może być uznany za koszt uzyskania?
Tak, koszt badań na koronawirusa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te, odpowiednio udokumentowane, spełniają kryteria kosztów uzyskania przychodów
Czy świadczenie postojowe jest zwolnione z podatku dochodowego?
Tak, świadczenie postojowe jest zwolnione z podatku dochodowego.
Czy w przypadku zwolnienia pracowników firma będzie musiała zwrócić koszty uzyskanego wsparcia?
W przypadku zwolnienia pracownika przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrócenia dofinansowania wraz z odsetkami.
Jeśli pracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenie ma stawkę godzinową, to przy staraniu się o dofinansowanie ze starostwa, jak należy wyliczyć liczbę godzin, a tym samym wysokość dofinansowania?
Należy oszacować liczbę godzin, np. na podstawie średniej z ostatnich miesięcy. Pod koniec trwania dofinansowania przedsiębiorca będzie się rozliczał z otrzymanych środków i należy podać rzeczywistą liczbę godzin, jaką pracownik przepracował.