Najtańsze paliwo - na czym jeździć aby się opłacało?
Wielki post: co wolno i czego nie należy robić 40 dni przed Wielkanocą
7 lutego, 2018
Najtańsze paliwo - na czym jeździć aby się opłacało?
Przelewy międzynarodowe – gdzie, jak, komu?
14 lutego, 2018
Najtańsze paliwo - na czym jeździć aby się opłacało?

Ta odwieczna dyskusja pomiędzy kierowcami, którzy zasadniczo dzielą się na zwolenników benzyny, użytkowników diesli i posiadaczy instalacji LPG. Wiadomo, że chcemy jeździć ekonomicznie, zwłaszcza te osoby, którzy używają samochodu codziennie, aby dojechać do pracy lub wykonać czynności związane z prowadzoną działalnością. Dlatego, warto przyjrzeć się wnikliwie, nie tylko cenom paliw, ale też ich innym zaletom, które wpływają pośrednio na wysokość wydatków.

Zalety silników benzynowych.

  • Ceny samochodów i ich eksploatacji.Samochody z silnikami benzynowymi są zdecydowanie tańsze od diesli, mają prostszą konstrukcję, a tym samym są tańsze w utrzymaniu, ponieważ są awaryjne. Dodatkowo, benzyniaki są bardziej ekonomiczne dla osób, które jeżdżą mało lub na krótkich dystansach. W autach nowej generacji, te teorie, przestają się sprawdzać, ale w starszych modelach, których wciąż dużo na drogach, są odczuwalne.
  • Dynamika i kultura jazdy.Silniki benzynowe oferują maksymalne wykorzystanie momentu obrotowego, charakterny dźwięk silnika i taką moc, jaką obiecuje producent. Owszem, zdarzają się już modele samochodów z wysokoprężnymi silnikami diesla, które zapewniają to wszystko, ale to na razie mniejszość motoryzacyjna. Oczywiście, wszystkie te zalety nie mają nic wspólnego z ekonomią i cenami paliw, ale mają za to wpływ, na ilość zwolenników benzyny i przeciwników „klekotów”.

Zalety diesel

  • Ceny paliw i ich zużycie. Silniki diesla spalają znacznie mniej paliwa niż benzynowe, co jest odczuwalne przede wszystkim na dłuższych trasach. Silniki diesla są bardziej elastyczne, co sprawia, że nie trzeba ich „piłować” w czasie jazdy, a tym samym zużywać na to nadmiernych ilości paliwa.
  • Trwałość silnika. Duża trwałość dotyczy, tylko silników dieslowskich starszego typu, czyli wolnossących. Te modele faktycznie, mogły się w większości popisać wielotysięcznym przebiegiem bez ani jednej naprawy. Niestety, nowa generacja diesli nie ma już tej jakości, a naprawy są bardzo kosztowne.

Zalety instalacji LPG

  • Ceny paliw. Pomimo, pewnych podwyżek, gaz nadal jest tańszy od benzyny PB95 średnio o połowę. Dlatego, jeśli pokonujemy długie trasy i jeździmy codziennie, to szybko spłaca się koszt założenia instalacji gazowej w naszym samochodzie. Potem, można już cieszyć się zyskiem na „czysto”.
  • Ekologia. Owa  zaleta jest ważna dla wszystkich osób, którym losy ziemi leżą na sercu. LPG zawiera węglowodory o krótszych łańcuchach, co powoduje niższą emisję gazów cieplarnianych do atmosfery, niż w przypadku innych paliw.

A teraz koszty…

Niezależnie, od przytoczonych tu zalet, liczby pozostają nieubłagane. Średnie ceny paliw w Polsce, w styczniu 2018 roku, kształtują się następująco: PB95-4,72 zł, ON-4,63 zł, LPG-2,12 zł.

Aby wyliczyć średni koszt, konieczne jest przyjęcie jakiejś normy spalania. Pojemności i rodzajów silników jest wiele, ale weźmy pod uwagę samochód osobowy i 2-litrowy silnik jeżdżący na PB95, taki sam silnik z instalacją LPG i diesel 1.9 TDi.

Średnie spalania: benzyna 9l/100 km, LPG 12l/100km i diesel 8l/100km, a koszty 100 km to odpowiednio:

  • benzyna – 42,48 zł
  • LPG – 25,44 zł
  • ON – 37,04 zł

Wniosek jest prosty, samochody na gaz przynoszą największe oszczędności, zaś najgorzej wypadają silniki benzynowe. W kwestii innych zalet i wad, poza cenami paliw, decyzja należy wyłącznie do właściciela pojazdu.

Komentarze są wyłączone.