Niedziele bez handlu. Jak się to odbiło na wynikach sprzedaży?
Bitcoin – czym jest kryptowaluta?
Czerwiec 13, 2018
Niedziele bez handlu. Jak się to odbiło na wynikach sprzedaży?
Oszczędzanie pieniędzy na przyszłość dzieci.
Czerwiec 18, 2018

Niedziele bez handlu. Jak się to odbiło na wynikach sprzedaży?

Niedziele bez handlu. Jak się to odbiło na wynikach sprzedaży?

Od marca bieżącego roku obowiązuje częściowy zakaz handlu. W praktyce mieliśmy okazję odczuć go 11 marca, kiedy to po raz pierwszy drzwi większości sklepów były zamknięte. Obecnie zakaz obowiązuje w dwie niedziele w miesiącu. Docelowo ma objąć wszystkie niedziele. Pojawia się pytanie, czy wprowadzenie zakazu odbiło się na wynikach sprzedaży? Czy na wyciąganie takich wniosków nie jest jeszcze za wcześnie?

Bez wątpienia na zakazie handlu tracą klienci, dla których w wielu wypadkach niedziela była dniem na swobodne, komfortowe zrobienie zakupów.  Korzyści odnoszą jednak ci, którzy zatrudnieni są w handlu. Zyskali bowiem wolne dni, które mogą spędzić z rodziną. Co jednak z zyskami oraz stratami w przypadku gospodarki i biznesu?

Prognozy przed wejściem ustawy w życie

Jeszcze zanim ustawa weszła w życie, wzbudzała ogromne emocje. Business Centre Club alarmowało jesienią 2017 roku, że wprowadzenie zakazu handlu będzie wiązało się z około pięcioprocentowym spadkiem sprzedaży detalicznej, budżet państwa zaś powinien liczyć się ze stratami, sięgamy prawie dwóch miliardów złotych rocznie.

Co pokazał marzec i kwiecień?

Prowadzone analizy wskazują, że sprzedaż detaliczna w kwietniu istotnie zmniejszyła się, jeśli pod uwagę weźmie się ostatnie dwa lata. W porównaniu z marcem, czyli miesiącem, w którym zaczął obowiązywać zakaz handlu, była niższa o prawie 6 procent. Analitycy podkreślają, że spadku sprzedaży nie zauważono w marcu z uwagi na Święta Wielkanocne. Generowały one duży ruch zwłaszcza w wielkich sieciach handlowych.

W kwietniu bieżącego roku sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych była niższa o prawie 2 procent w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, jeśli pod uwagę weźmie się marzec. Spadek wyniósł bowiem prawie 14 procent.

Wielkie akcje promocyjne

Fachowcy podkreślają, że spadek sprzedaży w sieciach handlowych mógł być jeszcze niższy, gdyby nie fakt, że wiele sklepów wprowadziło szeroko zakrojone akcje promocyjne. Zachęcają one potencjalnych klientów do robienia zakupów przed niedzielą, a więc w piątek i sobotę.

Do atrakcyjnych rabatów dodano wydłużenie godzin otwarcia. Tyczy się to w zdecydowanej większości przypadków dni poprzedzających niedziele wolne od handlu. Warto dodać, że obniżenie sprzedaży w kwietniu odczuli również właściciele małych sklepów. W ich przypadku sprzedaż zmniejszyła się o kilka procent. Tymczasem spodziewano się, że to właśnie małe sklepiki przejmą klientów, którzy nie będą mogli zrobić zakupów w wielkich sieciach handlowych.

Sklepy internetowe

Swojej szansy na zwiększenie sprzedaży po wprowadzeniu zakazu handlu upatrywali sklepy prowadzące sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Dane dotyczące sprzedaży w marcu pokazują, że nadzieje te były słuszne – udało się osiągnąć znacząco lepsze wyniki. Kwiecień wielu właścicieli sklepów internetowych jednak nieco rozczarował. Obroty nie zmniejszały się i trend wzrostowy udało się utrzymać, ale udział niedziel w sprzedaży się zmniejszył. Przypuszcza się jednak, że zakaz handlu w sklepach stacjonarnych w niedziele będzie sprzyjał rozwojowi e – sprzedaży.

W ostatecznym rozrachunku można powiedzieć, że zakaz handlu przynosi wiele strat. Dotyczą one nie tylko dużych sieci handlowych, ale także małych przedsiębiorców prowadzących niewielkie sklepy. Od wprowadzenia nowych przepisów minęło jednak zbyt mało czasu, aby można było mówić o daleko idących konsekwencjach. Specjaliści podkreślają, że na to poczekać trzeba jeszcze przynajmniej kilka miesięcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5% zniżki
6% zniżki
25% zniżki
8% zniżki
9% zniżki
10% zniżki
11% zniżki
35% zniżki
13% zniżki
14% zniżki
15% zniżki
50% zniżki
Świąteczne zniżki od 5 do 50%!!
Weź udział i wygraj zniżkę w ruletce Freezl:
  • Kliknij w koło fortuny i czekaj aż ruletka zacznie się kręcić - możesz otrzymać od 5% do 50% zniżki na następną pożyczkę.
  • Pamiętaj: tylko 1 raz możesz kręcić koło - nie przegap okazji!
  • Po kręceniu ruletki otrzymasz kod promocyjny, użyj przycisku weź pożyczkę na tej samej stronie - podczas składania wniosku, kod promocyjny będzie automatycznie podstawiony do kalkulatora. Aby skorzystać ze zniżki, złóż wniosek do 23 grudnia.