W epoce technologii komputerowych Internet rozwija się bardzo dynamicznie, a jednymi z najbardziej popularnych serwisów są hostingi wideo. Nie dziwi zatem, że wielu ludzi interesuje się tym, czy w rzeczywistości i ile zarabia się na YouTube. I gdy tak, to na jakie faktyczne zarobki pozwala ten serwis internetowy. Pragnąc odpowiedzieć na te oraz wiele innych pytań, które pojawiają się u ludzi na całym świecie, postanowiono przeprowadzić własne badanie, którego wyniki zaprezentowane są poniżej.
W artykule znajdziesz:
Czym jest zarabianie na YouTube?
Zalety i wady zarobków na YouTube w 2019 roku
Od czego zależą zarobki na YouTube?
Sposoby zarabiania na YouTube
Ile można zarobić na YouTube?
Czym jest zarabianie na YouTube?
Przede wszystkim wyjaśnijmy, czym w rzeczywistości jest YouTube zarabianie. Faktycznie, jest to uzyskiwanie pieniędzy z wyświetleń reklam podczas oglądania filmów na Twoim kanale. Techniczny łańcuch wydarzeń prowadzących do takich zarobków składa się z kilku etapów:
Tworzenia kanału;
Wgrania filmów autorskich na YouTube;
Optymizacji treści.
Zalety i wady zarobków na YouTube w 2019 roku
Podstawową zaletą YouTube na obecnym etapie jest to, że można na nim zarabiać o wiele łatwiej, szybciej i wygodniej niż na tradycyjnych stronach internetowych. Ponadto przewagami tego sposobu zarobków są:
Brak potrzeby znacznych inwestycji – każdy może rozpocząć pracę z hostingiem wideo;
Minimalna konkurencja. YouTube, chociaż i cieszy się sporą popularnością, jest stosunkowo młodą usługą. Niewiele osób i struktur biznesowych może pochwalić się posiadaniem określonych umiejętności i doświadczenia, niezbędnych do pracy w tym serwisie-online;
W przeciwieństwie do monetyzacji stron ma szybszy i bardziej dynamiczny system do tworzenia i promowania wideo;
Niski próg wejścia. Łatwiej zrozumieć działanie niż podczas tworzenia stron internetowych;
Nie ma potrzeby rozwiązywania problemów technicznych związanych z wideo. Hosting wideo i Google służą do obsługi kanału zapewniając bezpieczeństwo i aktualizację systemu w trybie automatycznym;
Otrzymywanie pomocy w promocji wideo od samego serwisu YouTube. Specjalistyczne serwisy YouTube pomogą zoptymalizować i następnie wypromować wideo.
Istnienie wszystkich zalet pracy w Internecie. Wszystko, co jest potrzebne, to komputer i Internet. Można pracować w dowolnym czasie oraz w dowolnym miejscu. Nikt nie sprawuje kontroli nad pracą, a za poziom zarobków odpowiada tylko osoba pracująca;
Dochód jest uzyskiwany w dolarach, co zabezpiecza przed niestabilnościami ekonomicznymi;
Po kilku miesiącach pracy można osiągnąć dobry poziom dochodów;
Nie trzeba tworzyć autorskich wideo, można również zarabiać na filmach innych osób;
Wszystkie filmy są technicznie unikalne z powodu niedoskonałości algorytmów systemowych, które pojawiły się od czasu utworzenia serwisu w 2005 roku. Od tej pory nie zmieniły się zbytnio. Mozna zauważyć setki, a nawet tysiące filmów wideo przesłanych do różnych kanałów. Mimo to YouTube pozwala optymalizować i zarabiać na YouTube dobrych filmach;
Nie trzeba być na szczycie popularności, aby dobrze zarobić. Istnieją inne alternatywne sposoby;
Kanał nie wymaga wiele czasu i materialnych inwestycji, aby efektywnie pracować na nim z wideo;
Łatwe dotarcie do milionów widzów (potencjalnych klientów) na całym świecie.
Niemniej jednak, zarabianie na YouTube, jak i każdy inny sposób zarobków posiada też swoje wady, którymi są:
Potrzeba systematycznego wgrywania nowych wideo;
Brak gwarancji jednego poziomu zarobków, a ponadto wysokich dochodów;
W przypadku sezonowych wideo (na przykład dotyczących ogrodnictwa) – możliwość zarabiania tylko w pewnym okresie roku;
Trudności kontaktu z obsługą wsparcia YouTube;
Trudności polegające na monetyzacji treści;
Potrzeba zwięzłego przestrzegania praw autorskich, co nie zawsze jest możliwe ze względu na to, że oryginalność wideo wyznaczają algorytmy, a nie człowiek.
Od czego zależą zarobki na YouTube?
Poziom zarobków osoby w każdej branży zależy od szerokiej listy czynników o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym, do których zaliczyć można: poziom rozwoju gospodarki kraju, osobiste predyspozycje, gotowość do poświęcenia się własnemu biznesowi itd. Są jednak również czynniki specyficzne, które wyznaczane są przez charakter działania YouTube jako serwisu internetowego i to na nich warto teraz skupić się bardziej.
Wybór tematyki kanału
Tematyka kanału jest jednym z decydujących czynników, od których zależą zarobki jego właściciela. Im więcej wśród subskrybentów pojawi się skorych do zakupu reklamowanych towarów, tym więcej zarobków uzyska autor wideo.
Według youtube statystyki wyświetleń przeciętne zarobki pochodzące z reklamy, przypadające dla właścicieli kanałów z różną tematyką, wyglądają następująco:
0,6 USD za 1000 wyświetleń otrzymują osobiste strony i blogi na YouTube;
0,54 USD za 1000 wyświetleń otrzymują kanały poświęcone gotowaniu, makijażowi lub hobby;
1 USD za 1000 wyświetleń otrzymują politycy mówiący na temat polityki oraz prowadzący kanały o charakterze edukacyjnym;
0,4 USD za 1000 wyświetleń trafia do autorów humorystycznych filmów;
0,5 USD za 1000 wyświetleń to kwota, którą uzyskują autorzy przeglądów gier wideo.
Ponadto warto też wziąć pod uwagę fakt, że wideo o pewnych tematach pozwalają nie tylko wyświetlać gotową reklamę, ale również reklamować towary bezpośrednio w samym filmie. Takie wideo nosi nazwę sponsorowanego, a jego przeciętny koszt (większość blogerów trzyma swoje zarobki na YouTube w tajemnicy, dlatego podane kwoty są tylko uśrednione) podany jest w poniższej tabeli.
Liczba wyświetleń jednego wideo
Zarobki
1000 – 9999
0,5-2 USD
10 000 – 999 999
5-10 USD
Ponad 100 000
50-200 USD
Ponad 1 000 000
500-2 000 USD
Ponad 10 000 000
5000 – 20 000 USD
Przemyślany wybór nazwy kanału, tematów wideo i ich nazw
Dobrze wybrana tematyka kanału nigdy nie „załapie”, gdy nie zostanie poprawnie wybrana jego nazwa. Przed przystąpieniem do publikacji wideo, warto wybrać 20-30 ciekawych nazw, które pojawią się w głowie, a następnie zdecydować się na najodpowiedniejszą z nich. Na poniższym rysunku można zobaczyć nazwy najbardziej popularnych kanałów na YouTube.
To samo dotyczy tematów wideo i ich nazw. Specjaliści od marketingu w sieciach społecznościowych zaznaczają, że tematy wideo na jednym kanale powinny być między sobą powiązane, co pozwala za pomocą linków proponować widzą zobaczenie dodatkowego wideo na interesujące dla nich tematy.
Systematyczność publikacji nowych filmów
Systematyczność publikacji nowych wideo jest niezwykle ważna. Najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest wybranie 2-3 dni w tygodniu, w których planuje się publikowanie nowych wideo oraz informowanie o tym widzów. O tej regule powinna pamiętać każda osoba, która interesuje się w jaki sposób zarabiać na YouTube. Gdy filmy będą pojawiać się bardzo rzadko, autor kanału ryzykuje utratę publiczności.
Liczba wyświetleń
Liczba wyświetleń zależy bezpośrednio od liczby subskrybentów kanału oraz jego atrakcyjności. Blogerzy, wideo których będzie miało najwięcej wyświetleń na YouTube 2019, już dawno stali milionerami. I jeśli ty zrozumiesz, jak zacząć zarabiać na YouTube, możesz dołączyć się do ich klubu.
Liczba wyświetleń jest również zależna od liczby reprodukcji komercyjnych, które z kolei oddziałują na liczbę kliknięć w reklamę. Dlatego im większy kanał, tym więcej subskrybentów oraz filmów, którymi są zainteresowani, a tym samym wyższe YouTube zarobki.
Monetyzacja kanału YouTube
Monetyzacja (od słowa „moneta”) jest procesem przekształcania niekomercyjnego projektu w komercyjny. Proces ten jest złożony i wymaga ostrożności, pomysłowości oraz cierpliwości. Jeśli zacząć od tej definicji, monetyzacja filmików na YouTube to przekształcenie niekomercyjnego hobby w coś, co może przynieść dochód.
Tylko członkowie programu partnerskiego YouTube mogą otrzymywać dochód z treści. Można zarabiać na YouTube filmikach, jeśli:
Nie spowoduje zastrzeżeń ze strony reklamodawców;
Jest tworzony przez Ciebie lub masz pozwolenie na jego komercyjne wykorzystanie;
Możesz udokumentować prawa handlowe do wszystkich treści audio i wideo;
Jest to zgodne z zasadami Programu Partnerskiego, Warunkami korzystania z YouTube oraz wytycznymi użytkowników. YouTube zastrzega sobie prawo do wyłączenia zarabiania na YouTube 2019 na kontach osób naruszających zasady.
Sposoby zarabiania na YouTube
Rozważymy teraz najbardziej popularne sposoby zarabiania na YouTube:
Reklama za pośrednictwem programów partnerskich
Najprostszym sposobem zarabiania na YouTube jest reklama dokonywana za pośrednictwem programów sieci partnerskich YouTube. Oficjalny program partnerski YouTube pozwala vlogerom zarabiać na wyświetlaniu reklamy Google AdSense oraz subskrybując YouTube Red. Aby zostać partnerem YouTube, należy:
Posiadać ponad 1000 subskrybentów.
Osiągnąć co najmniej 4000 godzin wyświetleń rocznie.
Wymagania te pojawiły się od lutego 2018 roku. Teraz liczba wyświetleń nie ma znaczenia. W ten sposób YouTube walczy z intruzami – na przykład tymi, którzy likwidują liczby i próbują zarabiać na filmach na YouTube należących do innych osób.
Reklama Google AdSense
Również sieci medialne dzielą się z YouTube dochodami z reklam Google, ale część z nich jest odbierana. Tak zwane programy partnerskie pobierają prowizję w zamian za to, że:
Upraszczają wypłatę pieniędzy;
Dają dostęp do dodatkowych narzędzi promocyjnych;
Prowadzą szkolenia i tak dalej.
Warto jednak pamiętać, że YouTube przekazuje autorom 55% dochodów od reklamodawców, a tylko 25-35% z nich dzieli się swoimi sieciami medialnymi. Dokładne przychody można zobaczyć tylko na koncie prywatnym Google AdSense. Prognozowane przychody z kanału są wyświetlane w YouTube Analytics. Za pomocą usług ratingowych – Whatstat i Socialblade – można oszacować potencjalne zarobki z programu partnerskiego YouTube, badając szacowany dochód za pośrednictwem innych kanałów poruszających podobne tematy.
Na YouTube istnieje kilka opcji zarabiania na reklamie:
Zamieszczenie filmu reklamowego w filmie autorskim. Krótki film promocyjny może znajdować się zarówno na początku dobrego filmu YouTube, jak i w środku. Jedna reklama YouTube może być wyświetlana przez około 5 sekund i pomijana, a druga musi być oglądana do końca. Właściciel filmu otrzymuje pieniądze tylko za reklamę, którą użytkownik oglądał do końca. W przeciwnym razie nie dostanie nic.
Reklama w bocznej części wideo. Blok reklamowy zostaje umieszczony w prawym górnym rogu. Właściciel filmu otrzymuje wynagrodzenie tylko wtedy, gdy zainteresowana osoba kliknie w reklamę na yt. Jest to dość “podchwytliwa” reklama, ponieważ umieszcza dokładnie to, czego szukano w wyszukiwarce w ostatnim czasie – na przykład jeśli użytkownik chciał kupić rower i wyszukiwał w Google odpowiednie opcje. Wówczas, gdy po zamknięciu wszystkich linków nastąpi przejście do serwisu YouTube, aby wyświetlić interesujące wideo, zdecydowanie będzie można zobaczyć boczną reklamę sprzedaży rowerów. Dlatego ta metoda jest bardzo skuteczna i można na niej dobrze zarobić.
Wyskakujące okna. W dolnej części wideo często pojawiają się banery i inne okna reklamowe. Jeśli widz w nie kliknie, właściciel filmu otrzyma pieniądze od reklamodawcy. Okno można zamknąć klikając krzyżyk w rogu, chociaż nawet wtedy nie zamyka się całkowicie, ale zwija się, aby widz mógł otworzyć go ponownie w dowolnym momencie.
Istnieją też inne sposoby zarabiania na YouTubie.
Bezpośrednia współpraca z reklamodawcami
Bezpośrednia współpraca z reklamodawcami. Przychody z programu partnerskiego „YouTube” są nieporównywalne z możliwymi zarobkami wynikającymi z bezpośredniej współpracy z reklamodawcami. Przykładem są najlepsi blogerzy, którzy żądają od 250 000 do 1 500 000 rubli za jedną integrację reklamową.
Rodzaj oferty
Przewidywane zarobki
Ekskluzywne oferty (dowolny kierunek)
40%
Oferty kursów i szkoleń
30%
Oferty seminariów
10%
Oferty towarów
5%
Subskrypcja sponsorska
Subskrypcja sponsorska – możliwość regularnego wspierania kanału dla oddanych fanów. Abonenci płacą miesięczną opłatę w zamian za bonusy:
Dodatkowe treści i wczesny dostęp do nowych filmów;
Zaproszenia do zamkniętych społeczności w sieciach społecznościowych;
Wzmianki od ulubionego blogera;
Unikalne emocji i tak dalej.
Reklama za pośrednictwem programów partnerskich
Zbieranie darowizn podczas transmisji na żywo (tak zwanych streamów). Wcześniej, do tych celów potrzebne były takie narzędzia, jak DonationAlerts. Obecnie hosting wideo oferuje własne rozwiązanie – Superchat. Zarobki tutaj mogą sięgać nawet 1000 dolarów.
Krótko na temat podstawowych rzeczy:
Zarobki za pośrednictwem programu partnerskiego YouTube lub sieci medialnej – wszystko jest automatyczne i stabilne, ale dochód jest niewielki;
Bezpośrednia współpraca z reklamodawcami to wysokie dochody, ale więcej pracy i
odpowiedzialności;
Darowizny i subskrypcje są dodatkowym źródłem dochodów dla
blogerów z bardzo lojalną publicznością;
Podstawowy warunek dobrych dochodów: budowanie lojalnej
widowni i tworzenie wysokiej jakości, przydatnych i interesujących treści wideo.
Ile można zarobić na YouTube?
Otóż, ile można zarobić na YouTube w 2019 roku? Już sam fakt, że znani YouTuberzy trafiają na listę Forbes świadczy o tym że ich zarobki często są o wiele wyższe od przeciętnych. Oto lista vlogerów, którzy osiągają najwyższe zarobki.
DANIEL MIDDLETON
Pierwsze miejsce w rankingu zajął Daniel Middleton, 26-letni brytyjski gracz, znany wśród fanów jako DanTDM, który zarobił 16,5 miliona dolarów rocznie. Został on najdroższą gwiazdą YouTube w historii – dokładniej, od 2015 roku, kiedy amerykański Forbes opublikował swoją pierwszą ocenę blogerów. D. Middleton ma około 17 milionów subskrybentów. Wideo z jego światowej trasy, podczas której odbył cztery wieczorne występy w zatłoczonej sali Sydney Opera House, było oglądane ponad 11 milionów razy.
PEW DIE PIE
Od kilku lat pozycję wiodącą na liście TOP wśród osób prowadzących wideoblogi zajmuje PewDiePie. Stał się jedną z pierwszych osób, które zaczęły prezentować wideo w stylu Letʼs Play – nagrania na yt przejścia gier komputerowych z jednoczesną emisją emocji graczy. Szwed z pochodzenia, Felix Arvid Ulf Kjellberg ma obecnie ponad 76 milionów subskrypcji.
YouTube nie jest jedynym ze sposobów zarobków blogera, w 2016 roku napisał książkę, która trafiła na listę bestsellerów utworzoną przez The New York Times. Ponadto zagrał w serialu Scare PewDiePie stworzonym przez serwis YouTube Red, a dodatkowo zajmuje się sprzedażą skarpetek.
SMOSH
Kanał o nazwie Smosh był w stanie zająć honorowe trzecie miejsce w rankingu najbardziej popularnych na YouTube. Czołowi i uczestnicy kanału to dwaj aktywiści i cała Ameryka.
DISNEYCOLLECTORBR
DisneyCollectorBR jest także kanałem anonimowego właściciela, sądząc po głosie i manicure, jest to kobieta, która promuje różne zabawki. Prowadzony przez nią kanał ma około 7 milionów subskrybentów i zarabia około 1 do 15 milionów euro rocznie.
Biorąc pod uwagę zarobki dziesięciu najlepiej opłacanych w ciągu roku blogerów YouTube w okresie – od 1 czerwca 2016 roku do 1 czerwca 2017 roku – wspólnie zarobili 127 mln USD, liczonych przed opodatkowaniem. Obliczenia są oparte na danych z YouTube, Social Blade i Captiv8, a także wywiadach z agentami, menedżerami, producentami i prawnikami.
Ile Ty możesz zarobić na YouTube?
Wyjaśniliśmy, ile zarabia się na yt za 1000000 wyświetleń. Ale ile możesz zarobić na yt ty?
Już w ciągu 2-3 miesięcy od momentu stworzenia własnego kanału na YouTube, osoba prowadząca takie działanie może zarabiać nawet 750 dolarów miesięcznie, czyli 25 USD na dobę. Gdyby dołożyć trochę starań i fantazji, zarobki mogą być wielokrotnie większe.
Faktycznie, koszt wyświetleń reklamy na YouTube 2019 ustala Google AdSense i za dobry uważa się wskaźnik około 0,7 dolarów za każdy 1000 wyświetleń wideo.
Wiadomo, że zarobki angielskojęzycznych videoblogerów są znacznie wyższe od zarobków polskojęzycznych youtuberów. Każdy 1000 wyświetleń w tym przypadku kosztuje 1,5 USD lub więcej. Poniższy wykres pokazuje przeciętne zarobki youtuberów za 1000 wyświetleń wideo w różnych krajach.
Rozpoczynając prowadzenie własnego kanału na YouTube każdy bloger powinien pamiętać o tym, że:
W ogóle nie będzie osiągał zarobków w pierwszych miesiącach działalności kanału;
Pierwsze zarobki uzyskuje się po 2-3 miesiącach funkcjonowania kanału. Są one niewielkie i wahają się w granicach 10-100 dolarów, dokładna kwota jednak zależy od tego, na ile odpowiedzialnie dana osoba podchodzi do tego typu pracy oraz o jakiej tematyce jest jej kanał;
Już w trzecim miesiącu pracy zarobki mogą wynosić nawet 250 USD!
Według statystyk zarobki YouTuberów obecnie rozkładają się w następujący sposób:
10 mln wyświetleń – 5-20 tysięcy USD;
1 mln wyświetleń – 500-2000 USD;
100 tys. wyświetleń – 50-200 USD;
10 tys. wyświetleń – 5-20 USD.
Największą popularnością cieszą się YouTube śmieszne filmiki. Dobre zyski przynoszą również kanały podróżnicze YouTube.
Istnieją również statystyki dotyczące codziennych i cotygodniowych wyświetleń wideo. Wyglądają one w następujący sposób:
2000 wyświetleń dziennie = 8 USD na dobę lub 2880 USD na rok;
1000 wyświetleń dziennie = 4 USD na dobę lub 1440 USD na rok;
500 wyświetleń dziennie = 2 USD na dobę oraz 720 USD na rok.
Więcej o zarobkach najbardziej popularnych YouTube blogerów można dowiedzieć się za pośrednictwem stron internetowych StatSheep.com lub SocialBlade.com.
Można zatem stwierdzić, że YouTube pozwala uzyskiwać naprawdę wysokie zarobki, jednak w tym celu właściciel kanału prowadzonego na tym serwisie internetowym powinien nie tylko systematycznie wgrywać ciekawe filmy, ale również uzyskać bynajmniej podstawową wiedzę na temat bezpieczeństwa pracy w Internecie, optymalizacji wideo i zwiększenia liczby jego przeglądów, a ponadto technicznych aspektów prowadzenia kanału, ciągle utrzymując kontrolę nad jego funkcjonowaniem.